Bli en bättre talare med hjälp av en talarcoach

 

Alla kan förbättra sina föredrag! Att prata inför folk är en förmåga man tränar upp (precis som förmågan att cykla, äta ruccola och göra bra avdrag). Bara genom några ganska enkla knep kan man bli en väldigt mycket bättre talare.

Lenas 3 snabba talar-tips för att bli en bättre talare

  1. Var förberedd
  2. Överraska
  3. Var personlig

1. Var förberedd

Ska man hålla ett föredrag är förberedelse ett nyckelord för att lyckas bra.

Även om du är en som gillar att vara lite ”lös i kanterna” och tala mer fritt, eller du vill ha striktare ramar, så behöver du kunna ditt tal innan du håller det.

Att skriva det samma dag och bara läsa upp från ett papper (eller en powerpoint) blir sällan bra. Då ska du vara oerhört rutinerad för att komma undan med det.

2. Överraska

Av någon anledning minns vi bättre sånt som ”stör” eller bryter av lite. Det kan vara genom humor eller på andra sätt överraskande.

Och skillnaden på ett seriöst och komiskt budskap kan verka stort, men verktygen är detsamma. Hur man får publiken att verkligen lyssna och verkligen förstå.

Genom att överraska i våra tal och föredrag kan vi få samma effekt (förutom skratt och förfäran) som komikern får, nämligen något som får oss att haja till minnas bättre.

Däremot tror jag inte på att man som seriös talare plötsligt lägger in lite omotiverade vitsar, som jag hört ibland. Det blir oftast inte så lyckat.

Man om man har en naturlig humortalang kan man genom att få folk att skratta lite få en kontakt in i åhöraren, som utan att märka det sänker garden lite och släpper in det budskap talaren har.

Om även om man talar om något torrt och tråkigt (som kanske i sig är svårt att skoja om) kan man använda humortekniken att beskriva just det problemet; detta är ju kanske inte ett ämne som skapar skratt precis. Och så blev det lite överraskande.

3. Var personlig

Ofta är den vanligaste anledningen till att föredrag blir tråkiga att lyssna på att man vill vara korrekt.

Man vill inte säga något felaktigt, inte glömma viktig statistik mm. Så det slutar med att man säger för mycket och gärna med förvirrande och/eller för många powerpoint-bilder.

Att använda powerpoint kan visserligen vara ett sätt att komma ihåg det man ska säga, men det blir tråkigt om man använder det som ett manus man läser ifrån,

Då försöker åhörarnas hjärnor både titta på dig och texten samtidigt och tröttnar snabbt.

Åskådliggör hellre ditt budskap genom att berätta en historia. Gärna personlig. Detta anknyter publiken till och minns mycket mycket bättre.

Det gör också att man lättare kan citera föredraget.